אחזקה-IL (1)

דגשים חשובים למקלט בבניין משותף

תוכן עניינים

כולנו ביקרנו במועד כזה או אחר במקלט בבניין משותף בו אנו גרים. לצערנו, המצב בישראל דורש מקלט פעיל בכל בניין ובניין, כמו גם בכל מרחב מגורים. במאמר זה נדבר על המקלט המשותף ועל כל מה שצריך לדעת בהקשר אליו. 

למי שייך המקלט בבניין המשותף?

מדינת ישראל ידועה במקלטיה. בשל המלחמות, המתקפות והאיום הביטחוני קיימת דרישה נחרצת לקיומם של אותם מקלטים. המקלט בבניין המגורים הינו רכוש משותף לכל בעלי הדירות בבניין. זאת, בדומה לרכוש כמו המעלית, הגינה, הלובי ועוד. מכך נובע, כי המקלט המשותף שייך באופן ישיר לכל דיירי הבניין והם רשאים להשתמש בו בשעת חירום. מנגד, מטרתו של המקלט הינה כאמור לשעת חירום, ולכן חל איסור על בעלי הדירות בבניין ״להשתלט״ על שטח המקלט. 

על מי האחריות לדאוג לתקינות המקלט?

הרשות המקומית היא זו שאחראית לבצע ביקורות באמצעות פקחים מטעמה. עליהם לבדוק ולוודא כי אכן המקלט ראוי לשימוש ובמידה ולא, ידרשו מבעלי הדירות לתקן אותו. אם כך, האחריות לתקינות המקלט הינה על בעלי הדירות בבניין. הם אלו הנדרשים לתחזק אותו, לשפץ אותו במידת הצורך ולדאוג באופן שוטף כי הוא ראוי לשימוש בשעת חירום. גם הכנת המקלט לשעת חירום  היא חלק מתחום האחריות של אותם בעלי דירות. 

מה אפשר לשים במקלט המשותף? 

לגבי כל מה שקשור לאחסון במקלט בניין משותף, קיים חוק ברור הגורף כי הרכוש לא יהיה על יותר מ-20% משטח המקלט. ניתן לאחסן במקלט מוצרים שונים כגון אופניים, מכשירי חשמל, ארגזים וכל העולה על הדעת. עם זאת, חשוב לזכור כי מטרתו של המקלט המשותף להיות מוכן לשעת קריאה ולא לשמש כמחסן. ניתן לאחסן דברים במקלט המשותף, אך הדבר דורש את אישור הדיירים. במידה ולא נתקבל אישור הדיירים, ייחשב האחסון כעבירה על החוק.

 

דלת של מקלט בבניין משותף 

 

תחזוקת המקלט המשותף

כאמור, השימוש במקלט בבניין משותף מיועד אך ורק למצבי חירום. למזלנו, מקרי חירום אינם השגרה הקבועה שלנו. מכאן ניתן להבין כי במשך רוב ימות השנה, לא ייעשה כל שימוש במקלט. בשל כך, המקלט שלנו יכול בהחלט לאגור אבק, לחות ואף למשוך אליו מזיקים שונים. על מנת להימנע מראש ממקרים כאלה, יש לבצע תחזוקה שוטפת במקלט. חובת התחזוקה חלה על דיירי הבניין והם חייבים לשאת בנטל יחדיו. כל זאת, במטרה להיות מסוגלים להשמיש אותו בשעת חירום. 

המקלט בבניין המשותף הוא הרכוש המשותף של הדיירים. כפי שציינו במאמר זה, אחריות הטיפול בו חלה על אותם דיירים. האחריות הזו כוללת את השמירה על המצב האופטימלי של המקלט, כזה היאפשר שימוש בו בשעת מקרה. בנוסף, גם ביצוע פעולות תחזוקה מונעת במקלט הינם חלק אינטגרלי מתפעול המקלט המשותף. 

השימוש במקלט בשעת חירום

במצב חירום, יש לוודא כי כלל דיירי הבניין מתרכזים במקלט בבניין משותף. חשוב לשים דגש על סגירה הרמטית ונעילה של החלון והדלת. בדלת, קיים מנגנון הדורש סיבוב ידית בזווית ישרה של 90 מעלות על מנת לוודא סגירה ראויה. כמו כן, יש לוודא כי פתח האוורור סגור וכי במידה וישנה מערכת סינון אוויר כלשהי, ניתן להפעיל אותה בתצורה של אוורור בלבד. אם קיים במקלט שלכם מזגן, ניתן להפעיל אותו בשעת חירום.

בשעת חירום, נידרש לבצע מגוון פעולות עבור הכנת המקלט

  1. נוודא כי המקלט ריק מציוד לא חיוני עבור השהייה בחירום.
  2. נבדוק כי פתחים קריטיים כמו דלת המקלט, פתח האוורור ופתח המילוט תקינים. 
  3. נוודא כי לא קיימים חומרים מסוכנים (למשל, בלוני גז) במרחק קטן משלושה מטרים מקירות המקלט.
  4. ניצור רשימה של כל מי שבידיו מפתחות למקלט. רשימה זו תכלול שם ומספר טלפון ליצירת קשר.

לסיכום, חשוב לשים דגש על המקלט בבניינכם. ישנה נטייה להזניח את החלל המשותף הזה, בעיקר בשל השימוש הלא רב שהוא דורש. האחריות על תקינותו של המקלט היא שלכם. לכשיגיע הרגע בו אנחנו משתמשים בו, רצוי בהחלט שיהיה ראוי לשימוש. חברת ניהול או חברות חיצוניות אחראיות על תחזוק המקלט. כך או כך, התייחסו לכך ברצינות.

אני רוצה לקבל הצעת מחיר!
מה תמצאו באתר
אחזקה-IL

תודה:)

אנחנו מבטיחים לחזור אליכם בהקדם!

אחזקות-IL

אחזקה-IL לבן
אחזקה-IL לבן

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!